Het team van Barbara

Wij zijn Barbara Uitvaartverzorging

Barbara Uitvaartverzorging bestaat uit een toegewijd team dat altijd voor u klaar staat (wij zijn 24 uur per dag bereikbaar). Wij staan voor een persoonlijke aanpak en onze medewerkers doen dat stapje extra, hebben oog voor detail en een warme open houding naar u en uw familie en nabestaanden. Zowel voor, tijdens én na de uitvaart.

Uitvaartleiders

Claudia ter Wal

Voordat ik bij Barbara Uitvaartverzorging begon, werkte ik in de horeca. Ik heb 10 jaar in een Nederlands hotel in Sauerland, Duitsland gewerkt en daarna diverse functies binnen restaurants in Houten en Driebergen. In 2013 kwam ik op een punt in mijn leven dat ik iets anders wilde met mijn werk. Ik wil graag iets betekenen voor anderen, maar hoe ik hieraan invulling kon geven wist ik niet. Vervolgens overleed mijn vader en werden we uiteraard geholpen door een uitvaartleider. Ik zag meteen wat een mooi beroep dat is. Zo dankbaar. Alles viel op zijn plaats. Ik mocht een aantal keer meelopen bij Barbara en dat resulteerde in een baan als algemeen medewerkster en later als office manager. Inmiddels heb ik mijn opleiding tot uitvaartleider afgerond en werk ik nu fulltime als uitvaartleidster. Voor mij echt het mooiste beroep en ik ben blij dat ik destijds deze keuzes gemaakt heb. Ik zit bij Barbara volkomen op mijn plek en hoop hier nog vele jaren families te mogen ondersteunen en begeleiden.

Astrid Rossel

“Zeventien jaar geleden, tijdens een uitvaart in Roermond gebeurde er iets. De sfeer, ik kan het niet eens omschrijven, maar toen wist ik het. Dit wil ik ook. Vanwege mijn toenmalige baan en mijn gezin heb ik er niets mee gedaan, maar toen overleed vijf jaar geleden mijn vader. Paula kwam bij ons thuis en dat klikte gelijk. Vrij snel daarna kwam er een vacature voor uitvaartleidster vrij bij Barbara en heeft Paula me geïntroduceerd. Het meest belangrijke vind ik dat mensen zich bij mij op hun gemak voelen. Je helpt mensen die het op dat moment ontzettend zwaar hebben. Het verdriet raakt me wel, maar ik ben er om de mensen te helpen, dus ik mag er niet in meegaan. Zo hoop ik mensen bij iedere uitvaart een mooie herinnering mee te geven.”

Ronald van Overbeek

“Voordat ik bij Barbara als uitvaartleider begon, werkte ik op een begraafplaats. Ik verzorgde de graven en ondersteunde de uitvaartdiensten. Ik merkte dat ik graag meer contact wilde met de families, om meer voor hen te kunnen doen. Vanwege mijn katholieke achtergrond heb ik gesolliciteerd bij Barbara en ik werk daar sinds 2001. Als uitvaartleider bij Barbara is mijn doel om iedere uitvaart uniek te maken, en daar krijg ik hier alle ruimte voor. Ik doe er bij iedere uitvaart alles aan om de wensen van de familie te realiseren, en wanneer achteraf een nabestaande tegen mij zegt ‘Bedankt, het was heel mooi. Het is goed zo’ dan is het al mijn energie waard geweest. Daarvoor doe ik het.”

Mariëtte van der Schoor

“Van oorsprong ben ik verpleegkundige en toen had ik regelmatig met het overlijden van mensen te maken. Op dat moment ben je als verpleegkundige niet meer nodig, maar ik had juist het gevoel dat ik dan pas echt wat kon betekenen. De families die je gedurende het ziekbed hebt leren kennen, moet je verlaten op het moment dat het zwaar wordt. Na wat zoekwerk wist ik dat ik uitvaartleider wilde worden. Het uit handen nemen van zorgen en in een paar dagen ontzettend veel voor een familie kunnen doen, dat is echt mijn ding. De dagen voor de uitvaart zijn zo belangrijk, dan begint het verwerkingsproces immers al. Mijn doel is om dat zo vlekkeloos, respectvol en persoonlijk te laten verlopen.”


Chauffeurs en verzorgers

Piet Nap

Sinds mei 2017 ben ik uitvaartverzorger bij Barbara, naast mijn werk als bouwkundig inspecteur.Ik heb een cursus overledenenverzorging gevolgd en vorm samen met Karin een vast team. Van haar heb ik de fijne kneepjes van het vak geleerd.Ik houd er van om voor mensen te zorgen en Ik had behoefte aan een diepere zingeving in mijn leven. Dat dit met deze baan specifiek de overledene verzorgen is, blijkt een hele dankbare taak te zijn.In een vertrouwde en gerespecteerde sfeer is het mijn passie om de overledene en de nabestaanden te omringen met liefdevolle zorg, zodat dit kan bijdragen aan de rouwverwerking en er tevreden teruggekeken wordt op een verdrietige maar bijzondere periode.

Willeke Brehm

Ik ben sinds mei 2017 een van de assistent-verzorgers bij Barbara Uitvaartverzorging.Na al vele jaren werkzaam te zijn in de gezondheidszorg, ik ben pre-analyse medewerker op het laboratorium van het St. Antonius ziekenhuis, groeide bij mij het verlangen om ook van betekenis te mogen zijn op een moment als het leven van mensen ten diepste wordt geraakt door het overlijden van een naaste.Al tijdens mijn opleiding tot uitvaartverzorger ontdekte ik hoe belangrijk het is om mensen bij te staan in de zorg om hun dierbare als het verlies net geleden is.Een goede professionele laatste verzorging, waar wij graag de familie bij betrekken, draagt er veelal ook toe bij dat een opbaring tot aan de dag van de uitvaart mogelijk is, voor de verwerking van een rouwproces van ongekend belang .De kernwaarden die Barbara daarbij graag uit wil dragen (met deskundigheid op een respectvolle wijze, vol passie en met inlevingsvermogen er zijn voor de families) is een visie die mij zeer na aan het hart ligt.Samen met mijn collega’s hier vorm en inhoud aan geven vind ik een dankbare en betekenisvolle taak.

Willem Geenjaar

Ron Ebing

“Door een persoonlijke nare ervaring een aantal jaren geleden realiseerde ik mij hoe belangrijk een goed geregelde uitvaart is voor het rouwproces. Vanaf dat moment wilde ik daar iets mee doen, maar pas na mijn ontslag wegens een faillissement kreeg dit uitvoering. Ik ben toen een cursus uitvaartbegeleider gaan doen en heb vervolgens mijn diploma gehaald. Sinds februari 2016 werk ik bij Barbara als assistent-verzorger en vorm ik samen met een 1e verzorgster een vast team. Onze taak is de overledene op te halen, te verzorgen en gereed te maken voor opbaring. Ik vind dit een heel belangrijk onderdeel van het hele proces en het geeft mij veel voldoening als familieleden na de verzorging zeggen dat de overledene er goed bijligt. Het draagt bij aan de rouwverwerking. De verzorging is bij Barbara heel bewust gescheiden gehouden van het werk van de uitvaartbegeleider. Zo krijgt ieder onderdeel de volle aandacht die het verdient.”

Ton van Ringelestijn

“Sinds 2006 ben ik bij Barbara werkzaam als chauffeur en verzorger. In deze periode heb ik uitvaarten van oud-collega’s, vrienden en buren mogen verzorgen. Ook de uitvaart van mijn schoonvader heb ik verzorgd. Toen heb ik gemerkt hoe fijn en vertrouwd onze familie dat heeft beleefd en ervaren. Vertrouwen, dat is de basis om dit werk te kunnen doen. Het is voor mij heel belangrijk om dat ook met andere families te kunnen delen. Dat je iets persoonlijks kunt toevoegen voor mensen die een dierbare hebben verloren en veel verdriet hebben. Het eerste contact met een familie is belangrijk en schept een band, zeker wanneer je samen met hen de overledene gaat verzorgen. Daarom kan en wil ik dit werk blijven doen!”

Karin Spee

“Echt per toeval ben ik in het uitvaartwezen terecht gekomen. Ik ben begonnen als koffiedame, kort daarna ging ik ook de verzorging erbij doen. Sinds anderhalf jaar ben ik ook chauffeur bij uitvaarten. Na bijna negen jaar zeg ik nog steeds dat ik het mooiste werk van de wereld heb! Ik ervaar het steeds weer als een geschenk dat ik dit mag doen. Mijn drijfveer is de families een zo mooi en waardig mogelijk afscheid te geven. Hen laten weten dat hun geliefde bij ons in goede handen is en dat we al het mogelijke doen om de families zoveel mogelijk bij te staan. Ik zeg altijd tegen de families “Ik ben pas klaar met mijn werk als u tevreden bent, zo niet dan ga ik net zo lang door tot het goede resultaat is behaald”. Ons uitvaartcentrum ademt voor mij een warme en fijne sfeer uit waar ik me op mijn gemak voel en de mensen graag tot dienst ben.”

Herman Gresnigt

“Ik ben in 1988 begonnen bij Barbara Uitvaartverzorging als chauffeur en drager. Voor mijn toenmalige baan werkte ik met name in de weekenden en avonduren, waardoor ik doordeweeks veel vrije tijd had. Ik was niet op zoek naar extra werk, maar persoonlijke omstandigheden motiveerden mij om toch te reageren op de advertentie die ik tegenkwam. In 1982 overleed mijn vader, dat is iets wat mij erg heeft bezig gehouden en toen ik vervolgens de advertentie van Barbara zag, sprak mij dat erg aan.”Als chauffeur en drager had ik relatief weinig contact met de overledene en zijn of haar nabestaanden en was mijn werk wat afstandelijker. Ik wilde graag meer betrokken zijn en toen er een vacante plek in de poule van gastheer/gastvrouw kwam heb ik daar gelijk op gereageerd en ben daarvoor aangenomen. In deze rol ontvang ik families bij Barbara Uitvaartverzorging en begeleidt hen bij het sluiten van de kist, dat vaak plaatsvindt na de officiële condoleance.In 2009 ging ik met vervroegd pensioen, kreeg veel tijd en ben toen ook de verzorging van overledene gaan doen. Eerst als assistent-verzorger en nu, na het volgen van een opleiding, werk ik als 1e verzorger. In mijn verschillende rollen bij Barbara kan ik echt veel doen voor families en hen bij het afscheid betrekken. Want daar is het me eigenlijk allemaal om te doen ‘helpen het rouwproces te verlichten’. Bij het afscheid van mijn vader heb ik zelf veel pijn gehad en ik wil dat anderen het liefst besparen of het kunnen verzachten.”

Jan Heukels

Sylvia Geenjaar

“Naarmate ik ouder werd ontstond bij mij de behoefte een baan te vervullen waarin ik iets kon betekenen voor anderen. Ik heb in het uitvaartwezen gevonden waar ik naar op zoek was. Voor mij is dit een waardig en respectvolle verzorging en opbaring voor de overledene. En voor de nabestaanden het verschil kunnen maken; voor een mooie herinnering en hopelijk wat later ook voor het rouwproces. Inmiddels ben ik alweer een aantal jaren werkzaam bij Barbara als aulamedewerkster, interieurverzorgster en maak ik deel uit van het verzorgteam. Zelf vind ik de verzorging het mooiste deel van mijn werk. Het verzorgen met familie ervaar ik als een intieme situatie die ik samen met een collega en de familie doe. Voor mij is een verzorging pas klaar als de familie en ikzelf tevreden zijn. Dit werk is mijn passie.”

Willem de Groot

“Ik ben al ruim 23 jaar werkzaam bij Barbara Uitvaartverzorging. Ik werk bij Barbara als chauffeur en overledeneverzorger. Verder verzorg ik de logistieke planning van de rouwauto’s, volgauto’s en dragers. Hierin ben ik eigenlijk een verlengstuk van de uitvaartleiders. Verzorgen met de familie vind ik bijzonder om te doen en geeft mij veel voldoening.”


Gastvrouwen

Jenneke van Dijk – Klaren

Mijn ervaring en achtergrond betreft de horeca. In januari 2018 heb ik besloten om geleidelijk het roer om te gooien. De wens om iets te mogen betekenen in de uitvaart is ontzettend groot. Ik ben inmiddels begonnen met de opleiding tot uitvaartverzorger. Een prachtige opleiding welke tevens een stage omvat. Hiervoor heb ik contact gelegd met Barbara Uitvaartverzorging. Naast de stage kreeg ik ook de mogelijkheid om als koffiedame in dienst te komen. Deze kans heb ik met beide handen aangepakt. Het is voor mij zeer bijzonder dit kleine deel van de uitvaart te mogen verzorgen. Dit doe ik dan ook erg graag.

Letty Otten

Ik ben nu ruim 2 jaar als interieurverzorgster en koffiedame werkzaam bij Barbara, voornamelijk bij onze vestiging in Vleuten.Het is dankbaar werken in het uitvaartcentrum binnen een fijn team.

Francisca Strycharczuk


Nazorgconsulente

Thea Visser

Ik ben bij Barbara werkzaam als nazorgconsulente, beheer onze vestiging in Vleuten, doe de asbestemmingen, maak deel uit van het verzorgteam en kunt u mij af en toe tegenkomen als uitvaartleider.De diversiteit en het persoonlijke contact met de mensen maakt voor mij dat ik iedere dag met plezier en passie mijn werk uitvoer!In het uitvaartwezen heb ik gevonden waarnaar ik op zoek was. Voor nabestaanden het verschil maken en er voor ze zijn vind ik heel belangrijk.


Backoffice medewerkers

Claudia Sprik

In 2015 kom ik in aanraking met Barbara uitvaartverzorging vanwege het overlijden van mijn moeder. Door eerdere ervaringen met Barbara weet ik dat dit de juiste keus is en….al heel snel wordt mij duidelijk hoe belangrijk een uitvaartleider kan zijn. Ik vind het bewonderenswaardig hoeveel kalmte en rust deze persoon uit kan stralen. Ik besef dat ik dit heel intrigerend vind en een paar maanden later besluit ik om eens te gaan kijken wat de functie van uitvaartleider inhoudt en ik start een opleiding om inzicht te krijgen in de uitvaartbranche. Maar wat wil ik hier verder mee? Ik bedenk me dat het misschien een goed idee is om gewoon eens mee te lopen bij Barbara Uitvaartverzorging en ik zet de stap contact te leggen om te vragen of ik een weekje mee mag lopen: ik ga mee naar een regelgesprek, Ik help mee met verzorgen, ga mee naar het mortuarium om een overledene op te halen, woon een uitvaart bij et cetera. Na deze week besluit ik om alles even te laten rusten en goed te bedenken wat ik wil. Een paar maanden later word ik tot mijn grote verrassing benaderd of ik misschien belangstelling heb voor een functie als Office Manager. We voeren enkele gesprekken en eigenlijk is het moment van de overstap al heel snel een feit. Ik heb besloten om de overstap naar de uitvaartwereld te maken. Dit is wat ik mooi vind, wat ik wil. Mensen helpen, ze bijstaan in de moeilijkste periode van hun leven, ze een luisterend oor bieden als ze hun verdriet uitspreken, betekenisvol zijn. Inmiddels ben ik al een tijdje werkzaam bij Barbara Uitvaartverzorging als Office Manager en heb het reuze naar mijn zin. Ik heb geen spijt van mijn keuzes en hoop veel bij te kunnen dragen in het ondersteunen van nabestaanden op mijn manier.

Angelique Kok

“Ik werk al bijna 20 jaar op de administratie en heb dat bij verschillende bedrijven gedaan. Vijf jaar geleden werd ik gevraagd voor een administratieve functie bij Barbara en ik vond dit toch wel een mooie uitdaging. Buiten het feit dat het bedrijf niet zo groot is en ik alles van de administratie mag doen, is het ook iedere keer weer een enorme uitdaging om de factuur zo te maken dat de nabestaanden daar tevreden mee zijn. Ik ga iedere dag met veel plezier naar mijn werk.”

Elles van Dam

“Na m’n studie Jeugdwelzijnswerk ben ik naar Zuid Afrika gegaan en heb daar 3,5 jaar in een kindertehuis in Johannesburg gewerkt. Terug in Nederland ben ik via allerlei parttime banen uiteindelijk fulltime aan de slag gegaan als Office Manager. Na ruim 17 jaar voor commerciële bedrijven te hebben gewerkt, was ik toe aan meer diepgang in mijn werk. Ik heb altijd wel vrijwilligerswerk gedaan waar de diepgang inzat: aidscounselling in Zuid Afrika, Telefonische Hulpdienst, Hospice en dat wilde ik ook in mijn baan. Ik ben de opleiding voor uitvaartleider gaan volgen bij Vitaedis. Via de opleiding ben ik terecht gekomen bij Barbara als Office Manager. Inmiddels heb ik deze functie overgedragen aan mijn collega Claudia en hou ik me als managementassistent bezig met verbetering van kwaliteit van dienstverlening en participeer ik en assisteer ik bij beleidsontwikkeling en strategie. Bij drukte spring ik in als uitvaartleider. Ik heb veel contact met families. Die drukte, diversiteit en het contact met zoveel verschillende mensen, maken mijn werk echt heel leuk. Het is voor mij ‘the best of both’.”

Marieke Cirkel

Ik werk al vele jaren bij Barbara Uitvaartverzorging. Als aulamedewerker, verzorger en achter de schermen als administratief medewerker. Ik kwam in aanraking met het uitvaartwezen door het overlijden van mijn neef en tevens beste vriend. Het was een hele heftige situatie, omdat hij heel onverwachts is gestorven door zelfdoding. Ik vond het heel intrigerend en dus stuurde ik een open sollicitatie naar Barbara Uitvaartverzorging en werd vrijwel direct aangenomen als aulamedewerker op oproepbasis. Het verlies van mijn neef heeft ook bijgedragen aan het begrip dat ik heb voor de nabestaanden in rouw bij Barbara. Ik weet precies hoe zij zich voelen, dat kan bijdragen aan het verwerkingsproces.Het verzorgingswerk vind ik eigenlijk het allermooist en daarom heb ik ook de opleiding hiervoor gevolgd.Nu zit ik vooral op kantoor als administratief medewerker en alleen wanneer m’n collega’s vragen om hulp, dan val ik natuurlijk graag in. 


Directie en bestuur

Patrick Cobussen

“Mijn dierbaren noemen mij een optimistisch mensen mens. Ik geloof in duurzame relaties met mensen van verschillende komaf. Ik geloof dat door het hebben van betekenisvolle interacties op de juiste momenten mensen elkaar daadwerkelijk verder kunnen helpen. Ik geloof dat aandacht loont en dat het de moeite waard is om samen voor kwaliteit te gaan. In mijn werk als wereldwijd verkoopdirecteur bij een Agro ingredienten Cooperatie krijg ik de gelegenheid om hier inhoud aan te geven. Datzelfde geldt voor mijn rol als partner en als vader. Datzelfde geldt ook voor mijn rol bij Barbara. Sinds 2012 kreeg ik de mogelijkheid een plaats in te nemen binnen het bestuur van Barbara en deze rol heb ik sindsdien met bezieling en overtuiging ingenomen. Door mijn waardenkompas voel ik me nauw verbonden met Barbara en waar het team van Barbara voor staat. We proberen betekenisvol te zijn op de momenten dat het er echt toe doet. Voor U!”

Stefan Walta

“Ik ben energie- en milieuconsultant en probeer de wereld beter achter te laten dan ik hem heb aangetroffen. De mensen maken op het gebied van energie en milieu zowel een positief als negatief verschil in deze wereld en we moeten elkaar helpen en aanspreken om dat verschil te kunnen blijven maken. Dat is bij Barbara niet anders. We proberen de families te ondersteunen en te helpen in het rouwproces, zowel tijdens de uitvaart als daarna. Dat betekent dat Barbara als een hecht team dient te werken om ten dienste te staan van de families. Sinds 2008 zit ik in het bestuur van Barbara. Vanuit mijn rol in het bestuur proberen wij de juiste keuzes te maken waardoor we de families goed kunnen ondersteunen. Ik streef naar een hoogwaardige, warme, respectvolle, liefdevolle en zover mogelijk milieubewuste uitvaartonderneming.”

Pierre van Kooten

“In eerste instantie had ik helemaal niets met uitvaarten. Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en ben daarna circa 25 jaar werkzaam geweest in het bedrijfsleven, vooral als financieel directeur van commerciële bedrijven (waaronder bijvoorbeeld Koninklijke Verkade N.V.). Ik heb echter wel regelmatig het wel en wee van Barbara meegekregen; ik ben namelijk getrouwd met Annemiek Dekkers, een kleindochter van één van de oprichters van Barbara. Een oom van haar, Martin Dekkers, heeft het bedrijf decennia lang geleid en uiteraard sprak ik hem wel eens op verjaardagen e.d. Daarbij komt dat mijn vader circa 15 jaar lid van het bestuur van Barbara is geweest en ik in 2008 het stokje van hem heb overgenomen. Van 2008-2012 heb ik de taak van penningmeester/secretaris in het bestuur vervuld. Sinds 2012 ben ik werkzaam als directeur van Barbara en heb de afgelopen jaren reeds een aantal grote, organisatorische en financiële veranderingen gerealiseerd, waaronder de certificering voor het Keurmerk Uitvaartzorg. Met die veranderingen streef ik ernaar Barbara Uitvaartverzorging neer te zetten als een kwalitatief hoogwaardige, warme, respectvolle en betrokken uitvaartonderneming. De overledene en nabestaanden komen daarbij op de eerste plaats: alles is erop gericht de uitvaart helemaal volgens de wensen van de familie te laten verlopen. Pas dan ben ik tevreden…”